29 december, 2008

Red velvet Cupcakes

Först av allt ville jag bara säga att detta är mitt 100:e blogginlägg !! woho!


Och nu till dagens; innan jul gjorde jag en del julbak. allt är ju förstås slut nu, men minnena kvarstår =))





För er som är intresserade lägger jag nu upp receptet som jag använde mig av. Måtten som jag följde var i amerikanska cups vilket motsvarar ca 1,20 dl. Alltså, för bästa precision så är det bäst att använda cups. Vanliga mått som köps på IKEA har ½ cup (125 ml)

RED VELVET CUPCAKES

1 ½ cups socker
100 g smör (rumstemperatur)
2 ägg (rumstemeratur)
2 1/3 siktad mjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat (ta 2 tsk bakpulver om du inte har bikarbonat)
½ tsk salt
1 cup kärnmjölk (ALT: tillsätt 1msk ättika i 1 cup med mjölk och låt stå i 10 min)
ca ½ flaska röd hushållsfärg
4 tsk vanlijsocker
1 tsk ättika

1. Sätt ugnen på 175 C. Mixa smör och socker poröst i en matbredare. (ca 3 minuter på medium hastighet).

2. Tillsätt ett ägg i taget och mixa varje ägg ordentligt. Skrapa sidorna på skålen så att du får en jämn smet.

3. Blanda mjöl, kakao,bakpulver,bikarbonat och salt i en egen skål.
I en annans skål vispar du ihop kärnmjölken, ättikan, vaniljsockret och röda färgen.

4. Blanda 1/4 av det torra ingredienserna och mixa, sedan 1/3 av vätskan och mixa.Fortsätt att tillsätta torra ingredenserna,vätskan, torra osv och se till att avsluta med de torra.

5. Fyll upp ca ½ till 3/4 av muffinsformarna. Grädda mitt i ugnen i 18-20 minuter eller tills det inte fastnar smet på en sticka.

6. Låt muffinsarna svalna 1minut på plåten och lägg sedan över dom någonstans där de kan svalna helt.

CREAM CHEESE FROSTING

100 g smör (rumstemperatur) eller 1,1 dl flytande
1 paket philadelphia
ca 5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

1. Mixa philadelphian och smöret i ca 3 minuter. Skrapa sidorna på skålen så att allt blandas jämnt och ordentligt.

2. Tillsätt vaniljsockret och mixa.

3. Tillsätt florsockret,lite i taget och smaka av för önskad sötma. Smeta på muffinsarna när de har svalnat.

(receptet är översatt från simplyrecipes.com)

Inga kommentarer: