23 oktober, 2008

Fesenjoon (kycklinggryta med granatäpplejuice)

Jag tänkte dela med mig av min absoluta favorit maträtt. Den är persisk självklart. Det är en häftig blandning av surt och sött. Grytan ser kanske inte så vacker ut men det är gaaalet god!
Jag gjorde den igår och detta var "receptet" som jag gick efter:

Detta är för ca 2 pers

* 1 liten lök (el. ½ stor lök)
* 1-2 bitar kyckligfiléer
* ca 50 g valnötter
* ca ½ flaska "Fontana 1&1" granatäpplejuice (OBS! konsistensen ska vara tjock!!)
+ ca tredubbelt med vatten
* ca 50 g socker (beroende på hur söt du vill ha den)
* Olivolja
* Salt & peppar
* Kardemumma och/el. kanel
* ev. en skvätt lime/citron
* Ris

jag gillar att improvisera och känna efter vad som behövs mer/mindre, det är därför det står "ca" framför det mesta :)

1. Rosta valnötterna i en stekpanna utan fett. Hacka dom och lägg vid sidan sålänge.

2. Om kycklingen fortfarande är frusen så lägg i en kastrull och häll på ca 1-2 dl vatten och låt koka tills den blir någorlunda genomkokt. (detta går även bra med tinad eller färsk). Skär kycklingen i relativt stora bitar eller hur du behagar.

3. Häll i olivolja i en djup stekpanna, eller en gryta/kastrull (så länge det finns något lock till). Tillsätt finhackad lök och rör om tills de blir mjuka.

4. Lägg till kardemumma/kanel och rör om i någon minut.

5. Lägg i kycklingen och stek dom gyllenebruna.

6. Tillsätt de hackade nötterna, granatäpplejuicen + vattnet samt socker. Låt detta koka i ca 5 minuter.

7. Salta och peppra och rör sedan om.

8. Minska på värmen så att grytan får sjuda i ca 30 minuter under lock (den ska alltså inte koka). Valnötterna kommer då att göra grytan lite tjockare.

9. Känner du att grytan är för vattnig, tillsätt då en nypa mjöl för att få den önskvärt tjock.

10. Skvätt ev. på lite lime i grytan och servera med ris.

ENJOY!

Inga kommentarer: